جمعه، 12 اردیبهشت 1404
برگه استحکام بنا چیست و در چه مواردی نیاز است؟

برگه استحکام بنا چیست و در چه مواردی نیاز است؟

شهرداری ها برای صدور پایان کار برای ساختمانهای فاقد مهندس ناظر یا ساختمانهای معمارساز، ساختمانهای فاقد پایان کار از شهرداری، ساختمانهایی که در اثر مرور زمان کاربری آنها از مسکونی به تجاری یا اداری تغییر یافته و از این قبیل، از مالک می خواهند تا برگه تعهد نظارت با تائیدیه و مهر مهندس ناظر را ارائه نماید که به این برگه، استحکام بنا یا تعهد نظارت گفته میشود.

 



سوالات متداول

1 - استحکام بنا و برگه استحکام بنا چیست؟

شهرداری ها برای صدور پایان کار برای ساختمانهای فاقد مهندس ناظر یا ساختمانهای معمارساز، ساختمانهای فاقد پایان کار از شهرداری، ساختمانهایی که در اثر مرور زمان کاربری آنها از مسکونی به تجاری یا اداری تغییر یافته و از این قبیل، از مالک می خواهند تا برگه تعهد نظارت با تائیدیه و مهر مهندس ناظر را ارائه نماید که به این برگه، استحکام بنا یا تعهد نظارت گفته میشود.  

2 - تعرفه و قیمت برگه استحکام بنا

هزینه گواهی پایان کار بستگی به کاربری ملک، متراژ زمین، تعداد طبقات و … دارد. هزینه‌های مربوط به دریافت گواهی پایان کار با صاحب سند و مالک است. هزینه برگه استحکام بنا جهت موارد 1 تا 5 با توجه تعداد طبقات و متراژزیر بنا از جدول تعرفه خدمات مهندسی سال جاری،نظام مهندسی ساختمان تهران، تعیین و پس از استعلام اصالت برگه استحکام بنا دردفاتر دولت الکترونیک طبق فیش صادره توسط متقاضی قابل پرداخت خواهد بود هزینه بازدید و گواهی امضاء و گزارش هاو مالیات بر ارزش افزوده به عهده مالک می باشد.

3 - موارد مورد نیاز به برگه استحکام بنا

1) اخذ پایانکار ساختمان های قدیم ساز و آپارتمان ها 2) اخذ مجوز برای دایر کردن مهد کودک،مدرسه، خانه سالمندان،دانشگاه ،آموزشگاه ،باشگاه و مکان ورزشی 3) تشخیص مهندس ناظر 4) بازسازی و اعمال تغییرات کلی در ساختمان 5) اضافه اشکوب ، اضافه و توسعه بنا ، یا حذف طبقه و کسر بنا 6) تعویض مهندس ناظر 7) تمدید و یا ابطال پروانه 8) بلامانع ناحیه و شهرسازی 9) ریزش یا تخریب بخشی از بنای قدیمی 10) عدم خلاف 11) عدم انطباق وضع موجود با نقشه‌های مصوب سازه و یا معماری 12) تغییر کاربری اعم از مسکونی به اداری ، تجاری و آموزشی، پارکینگ به مسکونی و برعکس و هر نوع تغییر کاربری که با کاربری پایان کار قبلی مغایر باشد 13) فوت و یا انصراف ناظر قبلی املاک در حال ساخت یا رها شده (شامل همه املاک که شروع به کار از شهرداری گرفته اند نیز می‌شود.)

4 - وظایف مهندس شرکت جهت ارائه برگه استحکام بنا

مهندس می ‌بایست حتماً دارای صلاحیت طراحی و نظارت در رشته عمران بوده و مهندس معمار و مهندس تأسیسات برقی و مکانیکی بهتر است با توجه به صلاحیت و عدم دید سازه‌ای کافی از ارائه این خدمات خودداری نمایند.

5 - مدارک لازم جهت اخذ گواهی یا برگه استحکام بنا

اصل و کپی سند مالکیت اصل و کپی شناسنامه وکارت ملی مالک درصورت فوت مالک اصل و کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه نقشه معماری ملک دارای مهر شهرداری منطقه به همراه سی دی اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن اصل و کپی پروانه ساختمانی گواهی عدم خلاف قبلی در صورت وجود ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحله‌ای و همچنین تادییه استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز